راهنمای خرید کارت صدا (اختصاصی سایت تنظیمو)

در این مقاله  یاد میگیرید که کارت صدا چیست و چطور میتوانید یک کارت صدا متناسب با نیاز خودتان انتخاب کنید

راهنمای خرید کارت صدا (Audio Interface) 
مناسب برای مبتدی تا حرفه‌ای

۱. کارت صدا چیست و چرا    اهمیت دارد؟
کارت صدا یا Audio Interface یک دستگاه حیاتی در هر استودیوی خانگی یا حرفه‌ای، و حتی برای گیمرها، پادکسترها و استریمرهای جدی است. این دستگاه اساساً نقش یک واسط (اینترفیس) بین میکروفون‌ها، سازهای موسیقی، و سایر منابع صوتی آنالوگ با کامپیوتر (یا دستگاه‌های دیجیتال دیگر) را ایفا می‌کند. به عبارت ساده‌تر، وظیفه اصلی آن تبدیل سیگنال‌های صوتی آنالوگ (مانند صدای خواننده از طریق میکروفون یا صدای گیتار) به سیگنال‌های دیجیتال قابل پردازش توسط کامپیوتر است (Analog-to-Digital Conversion یا ADC). همچنین، به صورت معکوس، سیگنال‌های دیجیتال از کامپیوتر را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند تا بتوان آن‌ها را از طریق اسپیکرها یا هدفون‌ها شنید (Digital-to-Analog Conversion یا DAC).
چرا اهمیت دارد؟
اهمیت کارت صدا فراتر از صرفاً تبدیل سیگنال است و به شدت بر کیفیت کلی تولید محتوای صوتی شما تاثیر می‌گذارد:
کیفیت ضبط بهتر: میکروفون‌های حرفه‌ای نیاز به پری‌امپلی‌فایرهای با کیفیت دارند تا سیگنال ضعیف آن‌ها را بدون نویز و با جزئیات کافی تقویت کنند. کارت صداهای با کیفیت بالا، پری‌امپ‌های داخلی بسیار خوبی دارند. همچنین، مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال (ADC) در کارت صداهای خوب، سیگنال آنالوگ را با وضوح و دقت بسیار بالاتری به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند.
مانیتورینگ دقیق: برای شنیدن آنچه که ضبط می‌کنید یا میکس می‌کنید با بالاترین دقت، نیاز به مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC) با کیفیت دارید. کارت صداهای حرفه‌ای خروجی‌های صدای بسیار شفافی را ارائه می‌دهند که امکان تصمیم‌گیری درست در مورد میکس و مسترینگ را فراهم می‌کند.
تاخیر (Latency) کمتر: یکی از بزرگترین چالش‌ها در ضبط موسیقی با کامپیوتر، "تاخیر" است. این تاخیر، زمانی است که طول می‌کشد تا سیگنال صوتی از ورودی کارت صدا وارد کامپیوتر شده، پردازش شود و سپس از خروجی آن به گوش شما برسد. کارت صداهای با کیفیت بالا، با درایورهای بهینه و سخت‌افزار قدرتمند، این تاخیر را به حداقل می‌رسانند که برای ضبط همزمان ساز و وکال (مثلاً گیتاریست همزمان با خواننده) بسیار حیاتی است.
قابلیت اتصال بیشتر: کارت صداهای داخلی کامپیوتر معمولاً فقط چند ورودی/خروجی ساده دارند. اما کارت صداهای اکسترنال (خارجی) طیف وسیعی از ورودی‌ها و خروجی‌ها (XLR، TRS، MIDI، S/PDIF و...) را ارائه می‌دهند که امکان اتصال چندین میکروفون، ساز، اسپیکر مانیتورینگ و سایر تجهیزات را به صورت همزمان فراهم می‌کند.
پشتیبانی از فانتوم پاور (Phantom Power): بسیاری از میکروفون‌های کاندنسر (که برای ضبط وکال و سازهای آکوستیک بسیار محبوب هستند) نیاز به فانتوم پاور (+48V) دارند که کارت صدا آن را تامین می‌کند.
قابلیت‌های ویژه: برخی کارت صداها دارای DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) داخلی برای اجرای پلاگین‌ها بدون فشار به CPU کامپیوتر، یا شبیه‌سازی پری‌امپ‌های وینتج هستند که ارزش افزوده‌ای برای تولید موسیقی محسوب می‌شوند.
به طور خلاصه، کیفیت ضبط، مانیتورینگ، میکس و حتی لذت کار با نرم‌افزارهای موسیقی و تولید محتوا شدیداً به کیفیت و قابلیت‌های کارت صدا وابسته است. سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش، پایه و اساس یک تولید صوتی با کیفیت خواهد بود.

۲. قابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم کارت صدا، و کاربرد هرکدام
انتخاب یک کارت صدای مناسب نیازمند شناخت دقیق ویژگی‌های کلیدی آن است. درک این موارد به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را متناسب با نیازها و بودجه خود انتخاب کنید.
الف)
ورودی‌ها، نقاطی هستند که شما سیگنال‌های صوتی آنالوگ را به کارت صدا متصل می‌کنید تا وارد کامپیوتر شوند.
میکروفون (XLR یا کامبو):
XLR: متداول‌ترین نوع اتصال برای میکروفون‌های حرفه‌ای، هم داینامیک و هم کاندنسر. این ورودی‌ها معمولاً سه پین دارند و برای انتقال سیگنال‌های بالانس (Balanced) استفاده می‌شوند که نویز را کاهش می‌دهد.
کامبو (Combo Jack): یک ورودی ترکیبی است که هم کابل XLR (برای میکروفون) و هم کابل TRS/TS (برای لاین یا ساز) را پشتیبانی می‌کند. این نوع ورودی در کارت صداهای کوچک‌تر رایج است تا فضای کمتری اشغال کند.
کاربرد: اصلی‌ترین ورودی برای ضبط وکال (صدای خواننده)، سازهای آکوستیک (مانند گیتار آکوستیک، پیانو، درامز با میکروفون) و هر منبع صوتی که نیاز به میکروفون دارد.
لاین (Line Input – TRS یا TS):
TRS (Tip-Ring-Sleeve): برای سیگنال‌های بالانس و استریو استفاده می‌شود.
TS (Tip-Sleeve): برای سیگنال‌های آنبالانس و مونو.
کاربرد: اتصال منابع صوتی با سیگنال قوی‌تر مانند خروجی کیبوردها و سینت سایزرها، درام ماشین‌ها، خروجی‌های میکسر، یا سایر دستگاه‌های صوتی الکترونیکی. این ورودی‌ها معمولاً نیاز به پری‌امپلی‌فیکیشن کمتری دارند.
های-زد (Hi-Z یا Instrument Input – TS):
این ورودی‌ها معمولاً در کنار ورودی‌های لاین یا به صورت ترکیبی (Combo) با آن‌ها قرار می‌گیرند و برای گیتار یا بیس الکتریک طراحی شده‌اند. Hi-Z به معنای "High Impedance" (امپدانس بالا) است.
کاربرد: امپدانس بالای این ورودی‌ها باعث می‌شود که سیگنال ضعیف و آنبالانس گیتار یا بیس به درستی و بدون افت کیفیت به کارت صدا منتقل شود. اگر گیتار را به یک ورودی لاین معمولی متصل کنید، ممکن است صدا نازک، ضعیف و بی‌کیفیت به نظر برسد.
دیجیتال (Digital Inputs - S/PDIF, ADAT, AES/EBU):
S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface): برای اتصال تجهیزات دیجیتال دیگر مانند کارت صداهای دیگر، پری‌امپ‌های دیجیتال، یا برخی کیبوردها. معمولاً دو کانال صوتی را منتقل می‌کند.
ADAT (Alesis Digital Audio Tape): برای انتقال چندین کانال صوتی دیجیتال (معمولاً ۸ کانال) از طریق یک کابل اپتیکال (نوری). در استودیوهای بزرگتر برای گسترش تعداد ورودی‌ها استفاده می‌شود.
AES/EBU (Audio Engineering Society/European Broadcasting Union): یک استاندارد حرفه‌ای دیجیتال برای انتقال دو کانال صوتی.
کاربرد: این ورودی‌ها امکان گسترش سیستم شما را فراهم می‌کنند، به خصوص زمانی که نیاز به ضبط تعداد زیادی منبع صوتی به صورت همزمان دارید.
تعداد ورودی‌ها: مهمترین فاکتور در اینجا این است که چند منبع صدا را همزمان می‌خواهید ضبط کنید.
۱ یا ۲ ورودی: برای خواننده/ترانه‌سرا، پادکستر یا کسی که تنها یک ساز را همزمان ضبط می‌کند (مثل گیتار یا وکال).
۴ یا بیشتر: برای گروه‌های کوچک موسیقی، ضبط درامز با چند میکروفون، یا استودیوهای خانگی که می‌خواهند چند ساز و وکال را همزمان ضبط کنند.
ب)
خروجی‌ها، امکان شنیدن صدای پردازش‌شده از کامپیوتر را فراهم می‌کنند.
مانیتورینگ (Monitor Outputs - TRS یا XLR):
کاربرد: این خروجی‌های اصلی برای اتصال به اسپیکرهای مانیتورینگ استودیویی (که معمولاً دارای امپلی‌فایر داخلی هستند) طراحی شده‌اند. کیفیت این خروجی‌ها برای شنیدن دقیق میکس و مسترینگ حیاتی است. معمولاً به صورت جفت (چپ و راست) هستند.
هدفون (Headphone Output - TRS):
کاربرد: برای اتصال هدفون‌های استودیویی. اغلب با کنترل سطح صدای مستقل عرضه می‌شوند که به نوازنده یا خواننده امکان تنظیم صدای مانیتورینگ خود را می‌دهد. برخی کارت صداها چندین خروجی هدفون دارند که برای ضبط چند نفره مفید است.
لاین آوت (Line Outputs - TRS یا RCA):
کاربرد: خروجی‌های اضافی برای فرستادن سیگنال‌های صوتی به میکسرها، امپلی‌فایرهای خارجی، یا حتی برای راه‌اندازی ساب‌ووفر. می‌توانند برای Routing سیگنال‌های مختلف در محیط استودیو استفاده شوند. RCA بیشتر در تجهیزات مصرف‌کننده رایج است، در حالی که TRS در استودیوهای حرفه‌ای‌تر دیده می‌شود.
خروجی‌های دیجیتال (Digital Outputs - S/PDIF, ADAT, AES/EBU):
کاربرد: مشابه ورودی‌های دیجیتال، برای ارسال سیگنال‌های دیجیتال به دستگاه‌های دیگر مانند مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC) خارجی، میکسر دیجیتال یا رکوردرهای دیجیتال.
ج)
این بخش قلب هر کارت صداست و تاثیر مستقیم بر کیفیت ضبط و پخش دارد.
A/D (Analog-to-Digital) Converters: مسئول تبدیل سیگنال آنالوگ از میکروفون/ساز به داده‌های دیجیتال قابل فهم برای کامپیوتر.
D/A (Digital-to-Analog) Converters: مسئول تبدیل داده‌های دیجیتال از کامپیوتر به سیگنال آنالوگ برای اسپیکرها/هدفون‌ها.
اهمیت: کیفیت این مبدل‌ها تعیین‌کننده وضوح (Clarity)، جزئیات (Detail)، دقت (Accuracy) و گستره دینامیکی (Dynamic Range) صدای ضبط‌شده و پخش‌شده است. مبدل‌های ضعیف می‌توانند به صدای "کدر"، "فشرده" یا "نویزدار" منجر شوند، حتی اگر از میکروفون‌های گران‌قیمت استفاده کنید.
میزان نمونه‌برداری (Sample Rate) و عمق بیت (Bit Depth):
Sample Rate (نرخ نمونه‌برداری): تعداد دفعاتی است که سیگنال آنالوگ در هر ثانیه نمونه‌برداری و به دیجیتال تبدیل می‌شود. واحد آن کیلوهرتز (kHz) است.
44.1kHz: استاندارد CD Audio.
48kHz: استاندارد برای ویدیو و بیشتر پروژه‌های صوتی.
96kHz یا 192kHz: برای ضبط‌های بسیار با کیفیت و حرفه‌ای. نرخ‌های بالاتر جزئیات بیشتری را ثبت می‌کنند اما حجم فایل‌ها را افزایش داده و نیاز به قدرت پردازش بیشتری دارند.
Bit Depth (عمق بیت): به تعداد بیت‌هایی که برای هر نمونه استفاده می‌شود اشاره دارد و گستره دینامیکی و دقت هر نمونه را تعیین می‌کند.
16-bit: استاندارد CD Audio، گستره دینامیکی حدود ۹۶ دسی‌بل.
24-bit: استاندارد صنعتی برای ضبط حرفه‌ای، گستره دینامیکی حدود ۱۴۴ دسی‌بل. این عمق بیت به مراتب بهتر است و فضای بیشتری برای سر و کار داشتن با سیگنال (Headroom) بدون Clipping (اشباع صدا) فراهم می‌کند.
نمونه‌های رایج و کاربردی: برای اکثر کارهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، 24Bit-48kHz یا 24Bit-96kHz بهترین تعادل بین کیفیت و کارایی را ارائه می‌دهند. نرخ‌های بالاتر از ۹۶kHz معمولاً برای پروژه‌های بسیار تخصصی و با تجهیزات بسیار گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
د)
چیست؟ فانتوم پاور یک منبع تغذیه الکتریکی است (معمولاً +۴۸ ولت) که از طریق کابل XLR به میکروفون‌های کاندنسر ارسال می‌شود تا مدار داخلی آن‌ها را فعال کند.
کاربرد: برای استفاده از میکروفون‌های کاندنسر ضروری است. این میکروفون‌ها به دلیل حساسیت بالا و پاسخ فرکانسی وسیع، برای ضبط وکال و سازهای آکوستیک بسیار محبوب هستند. اگر کارت صدای شما فانتوم پاور نداشته باشد، قادر به استفاده از میکروفون‌های کاندنسر نخواهید بود. برخی کارت صداها کلید فانتوم پاور جداگانه برای هر ورودی دارند که یک مزیت محسوب می‌شود.
هـ)
نحوه اتصال کارت صدا به کامپیوتر بر سرعت انتقال داده و تاخیر تاثیر می‌گذارد.
USB 2.0/3.0:
USB 2.0: مرسوم‌ترین نوع و برای اکثر نیازها (حتی استودیوهای خانگی با چند ورودی/خروجی) کاملاً کافی است. تاخیر بسیار پایینی را ارائه می‌دهد.
USB 3.0 (یا USB 3.1/3.2/USB-C): سرعت انتقال داده بالاتر و پهنای باند بیشتر را فراهم می‌کند که برای کارت صداهای با ورودی/خروجی‌های زیاد یا نرخ نمونه‌برداری بالا مزیت محسوب می‌شود. پورت USB-C به دلیل قابلیت اتصال دو طرفه و پشتیبانی از استانداردهای جدیدتر (مانند USB 3.2 و Thunderbolt 3/4) رایج شده است.
کاربرد: مناسب برای بیشتر کاربران از مبتدی تا حرفه‌ای، به دلیل سازگاری گسترده و عملکرد قابل قبول.
Thunderbolt:
چیست؟ یک تکنولوژی توسعه یافته توسط اینتل که سرعت بسیار بالایی برای انتقال داده‌ها (چندین گیگابیت بر ثانیه) فراهم می‌کند و از پروتکل PCIe استفاده می‌کند.
کاربرد: سرعت بسیار بالاتر و تاخیر تقریباً ناچیز، این نوع اتصال را برای استودیوهای حرفه‌ای، ضبط‌های با تعداد کانال بالا، و اجرای پلاگین‌های پیچیده بدون فشار به CPU ایده آل می‌کند. معمولاً در سیستم‌های مک و برخی کامپیوترهای ویندوزی پیشرفته یافت می‌شود. کارت صداهای Thunderbolt معمولاً گران‌تر هستند.
Firewire (IEEE 1394):
چیست؟ یک استاندارد قدیمی‌تر که زمانی در استودیوهای حرفه‌ای محبوب بود.
کاربرد: امروزه کمتر رایج است و کامپیوترهای جدید به ندرت این پورت را دارند. اگر کارت صدای قدیمی Firewire دارید، مطمئن شوید کامپیوتر شما از آن پشتیبانی می‌کند.
و)
چیست؟ پری‌امپلی‌فایر (Preamplifier) مداری است که سیگنال الکتریکی بسیار ضعیف تولید شده توسط میکروفون (در حد میلی‌ولت) را تقویت می‌کند تا به سطح "لاین لول" (Line Level) برسد که برای ورودی‌های کارت صدا مناسب باشد.
کاربرد: کیفیت پری‌امپ‌ها در یک کارت صدا بسیار مهم است. پری‌امپ‌های با کیفیت بالا، سیگنال را به صورت شفاف و بدون نویز تقویت می‌کنند، جزئیات صوتی را حفظ کرده و گستره دینامیکی خوبی را ارائه می‌دهند. پری‌امپ‌های ضعیف می‌توانند به صدای "نویزدار"، "اشباع‌شده" (Distorted) یا "بی‌روح" منجر شوند. برخی پری‌امپ‌ها رنگ خاصی به صدا می‌دهند (مثلاً "گرم" یا "شفاف") که به سلیقه کاربر بستگی دارد.
ز)
چیست؟ تاخیر یا Latency، به زمان سپری شده بین تولید سیگنال صوتی (مثلاً ضربه به سیم گیتار) و شنیدن آن از طریق اسپیکرها/هدفون‌ها پس از عبور از کارت صدا و کامپیوتر گفته می‌شود.
کاربرد: تاخیر پایین برای نوازندگان و خوانندگان بسیار حیاتی است. تصور کنید هنگام ضبط وکال، صدای خودتان را با چند میلی‌ثانیه تاخیر می‌شنوید؛ این می‌تواند حس و حال اجرا را به کلی از بین ببرد و ضبط را دشوار کند. کارت صداهای با کیفیت و درایورهای بهینه (که اصطلاحاً ASIO در ویندوز و Core Audio در مک نامیده می‌شوند) تاخیر را به حداقل می‌رسانند (معمولاً زیر ۱۰ میلی‌ثانیه، که برای اکثر افراد غیرقابل درک است). برخی کارت صداها دارای قابلیت Direct Monitoring هستند که اجازه می‌دهد سیگنال ورودی مستقیماً و بدون عبور از کامپیوتر به خروجی هدفون/مانیتور فرستاده شود، که تاخیر را به صفر می‌رساند.
ح)
نرم‌افزارهای همراه: بسیاری از تولیدکنندگان کارت صدا، محصولات خود را با نسخه‌های لایت یا کامل از نرم‌افزارهای معروف DAW (Digital Audio Workstation) مانند Ableton Live Lite، Pro Tools First، Cubase LE یا Studio One Artist، و همچنین مجموعه‌ای از پلاگین‌ها (مانند افکت‌ها و سازهای مجازی) عرضه می‌کنند.
کاربرد: این نرم‌افزارها و پلاگین‌های رایگان می‌توانند ارزش افزوده‌ای عالی باشند و شما را از خرید جداگانه آن‌ها بی‌نیاز کنند، به خصوص برای مبتدیان.
سازگاری: قبل از خرید، حتماً مطمئن شوید که کارت صدا با سیستم عامل کامپیوتر شما (ویندوز، macOS، لینوکس) و نسخه آن سازگار است. همچنین، درایورهای مربوط به کارت صدا باید پایدار و به‌روز باشند. برخی کارت صداها با دستگاه‌های موبایل (iPad, iPhone) نیز سازگار هستند که برای ضبط در حین حرکت مفید است.
ط)
پلاستیکی / فلزی: بدنه کارت صدا می‌تواند از پلاستیک، فلز (آلومینیوم یا فولاد) یا ترکیبی از آن‌ها ساخته شود.
کاربرد: اگر قصد دارید کارت صدا را زیاد جابجا کنید (مثلاً برای اجراهای زنده یا ضبط در مکان‌های مختلف)، یک بدنه فلزی محکم مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار خواهد داشت و طول عمر آن بیشتر خواهد بود. کارت صداهای پلاستیکی معمولاً سبک‌تر و ارزان‌تر هستند اما دوام کمتری دارند. همچنین، اندازه و وزن کلی کارت صدا می‌تواند برای حمل و نقل مهم باشد. کنترل‌ها (مانند ولوم‌ها و دکمه‌ها) باید محکم و با کیفیت باشند و حس خوبی هنگام استفاده منتقل کنند.
در مجموع، بررسی دقیق این ویژگی‌ها و تطابق آن‌ها با نیازهای خاص شما، کلید یک خرید موفق و رضایت‌بخش خواهد بود.

۳. کارت صدا مناسب برای اهداف مختلف
انتخاب کارت صدا باید بر اساس نیازها و اهداف خاص شما باشد. در اینجا راهنمایی برای کمک به انتخاب صحیح ارائه شده است:
هدف شما حداقل توصیه دلیل انتخاب فقط وکال ساده/پادکست (یک نفر)M-Track Solo یا Behringer UMC22این مدل‌ها با قیمت مناسب، یک ورودی میکروفون (با فانتوم پاور) و یک ورودی لاین/ساز را ارائه می‌دهند که برای ضبط صدای یک نفر یا یک ساز کافی است. کیفیت صدای آن‌ها برای شروع و کارهای غیرحرفه‌ای مناسب است.ضبط ساز و خوانندگی خانگی (دوبل‌تراک یا لایه‌بندی)Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen یا Audient EVO 4این کارت‌ها کیفیت صدای به مراتب بالاتر، پری‌امپ‌های بهتر و درایورهای پایدارتری دارند. Scarlett Solo برای خواننده/نوازنده انفرادی که نیاز به یک ورودی میکروفون و یک ورودی گیتار دارد عالی است. Audient EVO 4 با دو ورودی میکروفون برای ضبط همزمان دو میکروفون یا یک میکروفون و یک لاین مناسب است و پری‌امپ‌های بسیار تمیزی دارد.گروه‌های موسیقی کوچک (نیاز به چند ورودی همزمان)Focusrite Scarlett 2i2 4th Gen یا Steinberg UR22Cهر دو مدل دارای دو ورودی میکروفون/لاین با پری‌امپ‌های با کیفیت هستند که برای ضبط همزمان وکال و گیتار، یا دو خواننده، یا حتی میکروفون‌های استریو برای ضبط سازهای آکوستیک مناسب‌اند. UR22C با بدنه مقاوم و قابلیت‌های DSP می‌تواند برای نوازندگان فعال‌تر جذاب باشد. Scarlett 2i2 Gen 4 نیز یک آپگرید قابل توجه در کیفیت صدا و قابلیت‌هاست.میکس و مسترینگ حرفه‌ای (با بالاترین دقت)MOTU M2/M4، RME Babyface Pro FS یا Universal Audio Apollo Soloاین مدل‌ها دارای مبدل‌های A/D و D/A با کیفیت بسیار بالا هستند که دقت فوق‌العاده‌ای در پخش صدا ارائه می‌دهند و برای شنیدن جزئیات در میکس و مسترینگ ضروری‌اند. تاخیر آن‌ها بسیار پایین است. RME و Apollo گزینه‌های برتر برای کسانی هستند که به دنبال کیفیت بی‌نقص، درایورهای پایدار و قابلیت‌های پردازشی پیشرفته هستند. MOTU M2/M4 نیز در این رده قیمتی، بهترین مبدل‌ها را ارائه می‌دهد.ضبط درامز (نیاز به تعداد ورودی بالا)مدل‌های با حداقل ۸ ورودی (مانند Focusrite Scarlett 18i20 یا Behringer UMC1820)برای ضبط کامل درامز، حداقل به ۶ تا ۸ ورودی میکروفون نیاز دارید (برای کیک، اسنیر، تام‌ها، و اورهد). این کارت‌ها تعداد ورودی‌های کافی را فراهم می‌کنند.استریمرها و گیمرها (کیفیت صدای بهتر برای استریم)Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen یا Audient EVO 4کیفیت صدای عالی برای میکروفون و تاخیر پایین برای مانیتورینگ بازی و چت، این مدل‌ها را به گزینه‌هایی ایده‌آل تبدیل می‌کند. آن‌ها صدای شما را به مراتب حرفه‌ای‌تر از کارت صدای داخلی کامپیوتر یا هدست‌های گیمینگ منتقل می‌کنند.موسیقیدانان الکترونیک و DJ ها (نیاز به ورودی/خروجی MIDI و چند لاین)Steinberg UR22C یا MOTU M2/M4 (برای MIDI)؛ یا مدل‌های با خروجی‌های بیشتر برای DJingبرای اتصال سینت سایزرها، درام ماشین‌ها، و کنترلرها از طریق MIDI، مدل‌هایی مانند Steinberg UR22C یا MOTU M2/M4 که MIDI I/O دارند مناسب هستند. برای DJing حرفه‌ای ممکن است به کارت صدایی با چند جفت خروجی استریو نیاز باشد تا بتوانند به صورت همزمان PFL و Master را از طریق میکسر کنترل کنند.
همیشه قبل از نهایی کردن خرید، فهرستی از تمام تجهیزاتی که می‌خواهید به کارت صدا متصل کنید، تهیه کنید و مطمئن شوید که کارت صدای انتخابی شما تعداد و نوع ورودی/خروجی‌های لازم را دارد.

۴. سوالات مهم قبل از خرید کارت صدا
قبل از اینکه برای خرید کارت صدا اقدام کنید، این سوالات کلیدی را از خود بپرسید و پاسخ آن‌ها را مشخص کنید. این به شما کمک می‌کند تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و از خرید خود پشیمان نشوید.
چند ورودی/خروجی لازم دارم؟
هدف: آیا فقط می‌خواهید یک خواننده یا یک گیتار را ضبط کنید؟ (احتمالاً ۱ ورودی میکروفون و ۱ ورودی ساز کافی است)
همزمان چه چیزهایی باید ضبط شوند؟ اگر می‌خواهید همزمان وکال و گیتار را با میکروفون‌های جداگانه ضبط کنید، به دو ورودی میکروفون نیاز دارید. اگر یک گروه موسیقی هستید و می‌خواهید چند ساز و خواننده را همزمان ضبط کنید (مثلاً درامز با چند میکروفون، گیتار، بیس، کیبورد و وکال)، به تعداد ورودی‌های بسیار بیشتری (مثلاً ۸، ۱۶ یا حتی بیشتر) نیاز خواهید داشت.
خروجی‌ها: آیا فقط به یک جفت اسپیکر مانیتورینگ نیاز دارید یا می‌خواهید چند جفت اسپیکر را تست کنید؟ آیا به چندین خروجی هدفون برای نوازندگان مختلف نیاز دارید؟
سیستم من چیست و پورت اتصالش چیست؟
سیستم عامل: از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید؟ (ویندوز: کدام نسخه؟ macOS: کدام نسخه؟) حتماً سازگاری درایورهای کارت صدا با نسخه سیستم عامل خود را بررسی کنید.
نوع پورت: کامپیوتر شما چه پورت‌هایی برای اتصال دارد؟ (USB-A 2.0/3.0؟ USB-C؟ Thunderbolt 3/4؟) برخی از کارت صداهای حرفه‌ای فقط از Thunderbolt پشتیبانی می‌کنند که در هر کامپیوتری وجود ندارد. مطمئن شوید که پورت‌های لازم را دارید.
آیا وکال با میکروفون کاندنسر می‌گیرم؟ پس باید فانتوم پاور داشته باشد.
فانتوم پاور (+48V): اگر قصد دارید از میکروفون‌های کاندنسر (که برای کیفیت بالای ضبط وکال و سازهای آکوستیک محبوب هستند) استفاده کنید، کارت صدای شما حتماً باید قابلیت فانتوم پاور را داشته باشد. بدون آن، میکروفون کاندنسر کار نخواهد کرد. برخی کارت‌ها یک دکمه فانتوم پاور برای همه ورودی‌ها دارند، در حالی که برخی دیگر برای هر ورودی به صورت مجزا.
آیا حمل و نقل مهم است؟
مقاومت و وزن: اگر قصد دارید کارت صدا را به طور مرتب جابجا کنید (مثلاً برای ضبط در مکان‌های مختلف، اجراهای زنده یا سفر)، به یک مدل با بدنه مقاوم (فلزی) و وزن مناسب نیاز دارید. کارت‌های پلاستیکی و بزرگتر برای جابجایی مناسب نیستند.
بودجه من دقیقاً چقدر است؟
محدودیت مالی: واقع‌بین باشید. بودجه شما نقش مهمی در گزینه‌های موجود دارد. بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که در محدوده بودجه شما بهترین تعادل بین کیفیت صدا، قابلیت‌ها و تعداد ورودی/خروجی را ارائه می‌دهد.
سرمایه‌گذاری آینده: همیشه به خاطر داشته باشید که کارت صدا یکی از مهمترین اجزای استودیوی شماست. اگر توانایی مالی دارید، سرمایه‌گذاری کمی بیشتر برای یک مدل با کیفیت‌تر که بتواند نیازهای آینده شما را نیز پوشش دهد، می‌تواند در درازمدت شما را از خرید مجدد بی‌نیاز کند.
با پاسخ دادن به این سوالات، می‌توانید دامنه انتخاب‌های خود را به طور قابل توجهی محدود کرده و به سمت ایده‌آل‌ترین گزینه برای خود حرکت کنید.

۵. توصیه نهایی
خرید کارت صدا تصمیمی مهم است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر کیفیت تولیدات صوتی شما داشته باشد. این توصیه‌های نهایی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:
کیفیت ساخت و برند را قربانی ارزانی نکنید.
کارت صداهای بسیار ارزان قیمت ممکن است در ابتدا وسوسه‌انگیز باشند، اما اغلب دارای پری‌امپ‌های نویزدار، مبدل‌های با کیفیت پایین، و درایورهای ناپایدار هستند. این مشکلات می‌توانند تجربه کاربری شما را تلخ کرده و به زودی نیاز به تعویض پیدا کنید. برندهای معتبری مانند Focusrite, Audient, Steinberg, MOTU, Universal Audio و ...  سال‌هاست که در این صنعت فعالیت می‌کنند و محصولات با کیفیتی را ارائه می‌دهند که از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری و طول عمر قابل اعتماد هستند. سرمایه‌گذاری کمی بیشتر در ابتدا، شما را از دردسرهای آینده نجات می‌دهد.
اگر در آینده باید آپگرید کنید، امروز به‌جا و کمی آینده‌نگرانه‌تر خرید کنید.
بسیاری از افراد با خرید ارزان‌ترین گزینه شروع می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی متوجه محدودیت‌های آن می‌شوند. اگر برنامه‌های جدی برای تولید موسیقی، پادکست یا استریم دارید، بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که کمی بالاتر از نیاز فعلی شما باشد اما پتانسیل رشد را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر می‌دانید ممکن است در آینده بخواهید یک میکروفون کاندنسر دیگر یا یک ساز الکترونیکی اضافه کنید، کارت صدایی با دو ورودی میکروفون و ورودی/خروجی MIDI می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌تری باشد تا خرید یک کارت با یک ورودی ساده. این کار از صرف هزینه و وقت دوباره برای فروش کارت قدیمی و خرید مدل جدید جلوگیری می‌کند.
اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده به تعداد ورودی‌های بیشتری نیاز پیدا کنید، به دنبال کارت صداهایی باشید که قابلیت گسترش از طریق ورودی‌های دیجیتال (مانند ADAT) را دارند. این به شما امکان می‌دهد تا بعداً با افزودن یک پری‌امپ ADAT، تعداد ورودی‌های خود را به راحتی افزایش دهید.

این راهنما تلاشی بود برای پوشش جامع‌ترین اطلاعات ممکن در مورد خرید کارت صدا. امیدوارم که برای شما مفید بوده باشد و به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.


نظرات کاربران: حتماً قبل از خرید، نظرات کاربران واقعی و ریویوهای تخصصی را در وب‌سایت‌های معتبر و یوتیوب مشاهده کنید.
 

​اگر نیاز به راهنمایی جامع و کامل تری در خصوص خرید تجهیزات استودیو خود دارید پیشنهاد میکنم حتما دوره استودیو خونگی رو ببینید :

برای ورود به دوره استودیو خونگی کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید